Heero-mils

Ik ben juan en woon in Almere en studeer nieuwe media en digitale cultuur aan de UvA. Ik zal dit blog gebruiken om mijn opdrachten aan de HELE wereld te laten zien. Laterzz, Juan

zondag 16 september 2007

This page can't be displayed......no cookies allowed......U have 2 allow cookies to c this page.....


Een veel voorkomende zinnetje, zeker in de tijd dat ik pas achter het internet zat. Cookie wat zijn koekjes vroeg ik me af, wat moet ik daar nou weer mee zeg? Waarom wordt ik gedwongen om ja te zeggen en kan ik deze dingen niet uitschakelen?

In zijn artikel besteed Turow aandacht aan het fenomeen online advertising, en al de ergernis dat dit met zich mee brengt/bracht. Door de introductie van de web-browser in de jaren negentig, was het mogelijk geworden om gericht te adverteren en advertenties te tonen. Veel marketeers hebben hierop ingespeeld, het resultaat was spam en overal (nu nog) advertenties die als paddenstoelen te voorschijn kwamen.

Dit fenomeen herhaalt zich nu nog steeds, alles wat we via het internet op zoeken wordt bewaard door giganten zoals Google. Deze gegevens worden gebruikt om gericht te kunnen adverteren bij elke pagina dat je bezoekt. Het nut van de Cookie wordt op eens heel duidelijk. Spy-ware zorgt ervoor dat je te traceren bent en in een gigantische database komt waarin bedrijven kunnen graaien om jou vervolgens direct te kunnen bereiken.

Grappig detail is dat de consument dit zeer vervelend vindt, ze klagen over de privacy die volkomen geschonden wordt. Er is niets aan te doen, er zijn geen wetten die deze praktijken kunnen voor komen. O nee wacht er is hoop, volgens de telegraaf wil Google een wereldwijde privacystandaard.

Zie:http://www.telegraaf.nl/digitaal/70899471/Google_wil_wereldwijde_privacystandaard.html?p=5,1


Hoe ver zal dit gaan? Krijgen we in de toekomst bij het starten van de PC een pop-up met de laatste aanbiedingen van de mediamarkt? Of zal het internet volledig gratis zijn doordat het uit advertentie inkomsten betaald wordt?

Voor de opdracht van deze heb ik de volgende omgevingen gevonden.

Fysiek:

De Efteling is een writerly fysieke omgeving omdat: Je kunt er op allerlei manieren je weg vinden en kan als bezoeker je eigen sprookje vertellen. Voor iedereen die ooit in de Efteling geweest is, is de gewandelde route anders, en de volgorde van de attracties ook.

De WC van de McDonald’s in USA zijn readerly: Je kunt als gebruiker alleen er in / en uit via dezelfde weg en dezelfde route, je kan er niets anders van maken.






Digitaal:

Xbox-live is een writerly omgeving omdat: Je alsprosummer er alles kan veranderen en naar je eigen smaak richten, ook ben je niet verbonden aan bepaalde patronen van gebruik. Je kunt online kopen, video's bekijken en met vrienden chatten, dit is voor iedereen anders.

Space-Mountain
is een readerly omgeving in Disneyland omdat: Je niets anders Kan doen dan in een karretje zitten die je de illusie van een ruimte reis geeft. Als bezoeker heb je geen enkele invloed op het getoonde, je kunt er niets anders van maken.